Wednesday, May 22, 2013

Nasi Tomato + Ayam Masak Merah

Apa nak masak hari ni? Semalam tiba-tiba teringat adik teringin makan nasi tomato, ini memang favorite dia. Ok cantik sebab ayam je pun ada kat rumah. Walaupun penat balik kerja sempat singgah kedai runcit beli susu cair, timun dan planta. Mana yang sempat aku kaut..redha. Penat aku tolak tepi mula aku dah plan pertama sekali aku akan masak nasi tomato dulu kemudian baru ayam. Sambil perut aku krukkkkrukkrukk...LAPAR aku mula masak.

Nasi Tomato

Bahan-bahan
3 pot beras (basuh bersih dan rendam dalam 10 minit sebelum masak)
1 labu bawang besar (anggaran besar tangan kita)
4 ulas bawang putih (mesin bersama bawang besar)
1 inci halia (besar ibu jari anda dihiris)
2 biji bunga lawang,kayu manis dan buah pelaga
1 tin yang paling kecil tomato puree (bersamaan 4 sudu besar kalau nak campurkan dengan sos tomato terpulang)
1/2 Tin susu cair
1 senduk planta (guna senduk nasi) kalau suka minyak sapi pun boleh
1 senduk minyak (guna senduk nasi)

*Garam secubit rasa.

Langkah-langkah
1 Panaskan planta dan minyak untuk menumis bawang besar, bawang putih,halia,bunga lawang, kayu manis dan buah pelaga sampai naik bau.
2 Masukkan pula tomato puree dan daun pandan. Kemudian masukkan beras yang direndam.
3 Selepas itu masukkan 1/2 tin susu cair dan air bersamaan dengan sukatan beras. Kacau-kacau sikit kemudia tutup dan tunggu sehingga nasi tanak.

Ayam Masak Merah

Bahan-bahan
1 Ekor ayam (terpulang nak potong macam mana)
3 Sudu besar cili kering yang sudah dikisar
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
1/2 inci halia
4 sudu besar tomato puree
4 sudu besar sos tomato
1 batang serai (dititik)

*Garam dan gula secukup ras

Langkah-langkah
1 Mula-mula gorengkan ayam sehingga masak.
2 Tumis bahan-bahan yang telah dikisar seperti cili kering, bawang besar, halia, serai dan bawang putih. Boleh gunakan minyak menggoreng ayam.
3 kemudian masukkan tomato puree dan sos tomato biarkan seketika dan selepas itu boleh masukkan ayam yang telah digoreng. Masukkan perasa seperti gula(boleh gunakan madu) dan garam sesedap tekak sendiri. Sebab semalam taknak membazir lebihan susu cair lagi setengah tin di masukkan ke ayam. SEDAP

Ini versi campak-campak . Maaf  image yang kureng.

P/s: Sebab malas dan kelaparan sangat timun dimakan begitu sahaja. Lagi bagus dibuat cerancam.


1 comment:

syanaim said...

nak buat gak ..tp nak buat arca timun skali!hihihih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...